Stravování
Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
a) Zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování – v rozsahu 5 – 6 jídel denně
Strava je vydávána v následujícím časovém rozpětí, s ohledem na potřeby každého jednotlivého klienta každý den po dobu trvání smluvního vztahu:
Výdej stravy:
Snídaně | 7:30 – 8:30 |
Svačina | 9:45 – 10:15 |
Oběd | 11:30 – 12:30 |
Svačina | 14:30 – 15:00 |
Večeře | 17:30 – 18:00 |
II. Večeře – týká se pouze diabetiků | 20:00 – 21:00 |
Výdej stravy lze dohodnout individuálně.
Teplá večeře se podává 2x-3x v týdnu. Ke snídani a odpolední svačině je podávána turecká nebo rozpustná káva, Melta, Caro nebo čaj. Jiné nápoje nejsou poskytované a klient si je musí uhradit z vlastních finančních prostředků.
- Stravování se řídí týdenním jídelním lístkem, který je zveřejňován každý čtvrtek před nastávajícím týdnem na nástěnce na chodbě zařízení. Celý den je k dispozici termos s čajem nebo šťávou.
- Při předem oznámeném pobytu mimo zařízení mají klienti nárok na vrácení příslušné části zaplacené úhrady za stravné.
b) Pomoc při přípravě stravy přiměřené době poskytování služby
- Strava je plánována tak, aby odpovídala věku klientů, jejich dietě a zásadám racionální výživy. Dle individuálních potřeb klienta může být poskytnuta racionální strava nebo odlehčená strava – s omezením tuků a s omezením cukrů (Je určeno především pro osoby s mírnou diabetickou a žlučníkovou dietou). Strava může být dle potřeby mletá nebo mixovaná. Neposkytujeme speciální diety, např. bezlepkovou, vegetariánskou nebo makrobiotickou.
- Teplá jídla na všední dny jsou dovážena ze stravovacího zařízení Gastro Terronic nebo RHJ Gastro s.r.o., a musí být vydána do 2 hodin po dovezení jejich zaměstnancem. Na víkendy a svátky je zajištěna dodávka chlazených nebo mražených jídel, která nemusí dodržovat výdejní dobu. Studené pokrmy se do doby vydání uchovávají v lednici.
- K úklidu kuchyně a jídelny se používají běžně dostupné čistící prostředky. Použité nádobí se myje v myčce na nádobí. Všichni pracovníci v přímé péči dodržují hygienické předpisy a jsou držiteli zdravotního průkazu.
- V kuchyňce a na inspekčním pokoji jsou k dispozici rychlovarná konvice, mikrovlnná trouba a lednice. Klienti si zde mohou uvařit vlastní čaj nebo kávu, ohřát nebo uskladnit vlastní jídlo. Vzhledem k tomu, že v zařízení je poskytována celodenní strava, není vhodné shromažďovat větší množství jídel na pokojích. Zvláště, pak nedoporučujeme skladovat na pokojích potraviny, které rychle podléhají zkáze.
- Potraviny, které má klient uschovány v lednici v jídelně, by měl mít řádně označené, aby nedocházelo ke konzumaci od jiných klientů. Jelikož je lednice společná pro všechny klienty, není v silách pracovníků zařízení zajistit dohled nad uloženými potravinami. Dále zařízení neručí za zdravotní nezávadnost potravin, které nepodává. V případě, že pracovník zařízení najde plesnivé nebo nepoživatelné potraviny, má právo je vyhodit.
- Pokud si klient sám nezvládne uvařit kávu nebo čaj, personál mu to připraví a donese na pokoj nebo jídelnu. Z bezpečnostních důvodů nedoporučujeme mít tyto spotřebiče na pokoji.
- Pracovníci v sociálních službách zajišťují upravení a roznesení stravy a pití dle potřeb a schopností klienta.
- Garantováno 5x denně při maximální délce 5 min./ 1 podpora.